לבד בברלין / הנס פאלאדה

ספר טוב
הספר לבד בברלין
מאת הנס פאלאדה
סיכום וביקורת קריאה
פרוזה
הוצאת ידיעות ספרים
רב מכר

לבד בברלין מאת הנס פאלאדה
אלפי ספרים עוסקים באופן זה או אחר בנושא השואה, וגרמניה הנאצית, אלא שהספר לבד בברלין מציג זווית אחרת, שונה לחלוטין. לבד בברלין, מעל הכול הוא סיפורו של המיעוט הגרמני בתקופת הרייך השלישי. המיעוט אשר התנגד נחרצות לשלטונו של אדולף היטלר, ולא הסכים עם הרעיונות של המפלגה הנאצית. אלה הם אנשים גרמנים אשר לא הניחו לאחרים להכתיב להם את דיעותיהם, ולא הניחו לאחרים לומר להם מה לחשוב. הם סרבו לקבל את הפרספקטיבה שהנחיל הפיהרר.


זוהי תקופה שבה הרוב המכריע נוטה אמונים למפלגה הנאצית. כל גילוי התנגדות, או אפילו רמז להתנגדות נענה בתגובה חריפה קושה מצדה הגסטפו. 

חברי המפלגה מזדרזים להלשין על מי שנראה בעיניהם נחשד שלא נאמן. מי שמתבטא, ואפילו ברמז קל, כנגד השלטון ומדיניותו מסתכן בכך שיואשם בבגידה בעם, ובעונש מוות בתלייה. 

חברי המפלגה לעומת זאת זוכים ליחס מועדף ונהנים מתמיכתה האיתנה של המפלגה. לאחר כניעתה של צרפת, ובשעה שגרמניה חוגגת את ניצחונה המהיר על האומה הצרפתית, בני הזוג קוונגל מקבלים בדואר בשורה מרה. 

הם מתבשרים שבנם אוטו נפל בקרב, וזאת כאשר הוא כלל לא רצה להתגייס, אלא שלא היתה לו ברירה. יתרה מזאת, בני הזוג כלל אינם מצדדים בשלטון הנאצי, ועל אף כל הלחצים המופעלים על מר קוונגל, הוא ממשיך לעמוד בסירובו הנחרץ להצטרף לשורות המפלגה.


אווה קלוגה – מחלקת הדואר – אף היא אינה מצדדת בכיבושים המרעישים של אדולף היטלר, והיא סבורה שילדים לא באים לעולם כדי לירות בהם למוות. 

אווה נאלצת להיזהר בלשונה כשהיא מחלקת דואר ומגיעה לביתם של נאצים וחברי המפלגה הנאצית. היא מקפידה לברך אותם בברכת הייל היטלר, אף על פי שזו מעוררת בה תחושת קבס. ליבה נכמר רחמים על גברת רוזנטל, שהגסטפו לקח את בעלה. 

היא חשה בחוסר הצדק המשווע של עמה ואומרת, "אפילו אם ננצח את צרפת עשר פעמים, אצלנו הצדק לא שולט."   

טרודל באומן,חברתו של אוטו, הבן ההרוג של בני הזוג קוונגל, מצטרפת למחתרת ההתנגדות לשלטון. כאשר נשקפת סכנה אמיתית לגברת רוזנטל היא דואגת להסתיר אותה ולגונן עליה. אך נדרש מקום מחבוא קבוע. 

פרום – שופט בית משפט עליון בדימוס – פורש חסותו על גברת רוזנטל, ומסדר לה מקום מחבוא. הוא עושה זאת על אף הסכנה הגדולה המרחפת מעל ראשו של כל מי שמסתיר יהודים. לכל שורד יש משמעות, אומר השופט העליון לגברת רוזנטל, ומשכן אותה בחדר נסתר ובטוח בדירתו.

הסקירה נכתבה על ידי
יוסי נפקר
Yossi Nafkar

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

אליס בארץ הפלאות/ לואיס קרול, לקריאה באינטרנט

ג'מילה / צ'ינגיס אייטמטוב

נער קריאה / ברנהארד שלינק