פּוּעַת / ענבל רשף


ספר טוב:
פועת מאת ענבל רשף
תקציר קריאה, סיכום
ביקורת ספר


 הספר פועת מאת ענבל רשף
פועת היא נערת כפר המגיעה לפרקה, ונמצא לה חתן – ציפור, בנו של קורפיאוס. אך ציפור, החתן המיועד שטרם ראתה, מתמהמה מלבוא בזמן המיועד. קורפיאוס שילם תמורת פועת במטבעות במשקל שלושים שקלים. "על כל הנערות בכפר שילמו בכדי חיטה או בכדי יין, בצאן ואפילו בדבלים. רק בעבור פועת שולם חריט מלא פתיתי כסף."


 במונחים של היום פועת היתה ילדה בבית ספר עממי, אך במונחים של התקופה הקדומה ההיא נחשבה כבר לאישה המיועדת לנישואין וללדת ילדים. לבסוף מגיעה משלחת מבית החתן באיחור גדול, ומבשרת שקורפיאוס – אבי החתן – מת. החתונה נערכת, אך נערכת בצל האבל הכבד. פועת עוזבת את הכפר, עוזבת את בית הוריה ויוצאת למסע אל בית חתנה, אל העיר מגדל דרור.


הספר מגולל את קורותיה של פועת בחברה הקדומה, הקשיים בהם היא נתקלת, חמותה שמציקה לה ואוסרת עליה לצאת את הבית, ההתמודדות של אנשי העיר עם שבט העפירו – שודדים הידועים לשמצה שאינם מההסים אף להרוג. החיתים המושחתים, אך משובבי העין. פועת נבחרה לנושאת הטליה, בטקס עתיק יומין וקדום מוסר הכהן הגדול טליה לבנה לידיה של פועת. פועת עוברת בין האנשים אשר נוגעים בטליה, ואף מאכילים אותה דברי מתיקה, עד לרגע שבו הטליה תעלה קורבן לאלים.


בני התקופה סגדו ל 70 אלים. ביניהם האשרה, והעשתורת, האל קיץ, האל ים, ענת – אלת המלחמה בעלת הכנפיים, הצלמים והתרפים. ענבל רשף רקמה סיפור עלילה המסופר בלשון בתנ''כית אותנטית, הנסמכת על לוחות קדומים שהתגלו בחפירות ארכאולוגיות. העלילה מתרחשת בתקופה מקראית קדומה, לפני יותר משלושת אלפים שנה. תקופה בה היה צריך להיזהר מלדרוך על פרחי הדודאים פן תתעורר עין הרע. שמות הדמויות בספר תואמים שמות שניתנו בתקופה ההיא, כמו הדרת גן, יציב, ארקסדרה, קטורה.

לקריאת תקצירים נוספים גלול מטה

תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

נער קריאה / ברנהארד שלינק

אליס בארץ הפלאות/ לואיס קרול, לקריאה באינטרנט

ג'מילה / צ'ינגיס אייטמטוב