הרפתקאות אליס בארץ הפלאות / לואיס קרול

ספר טוב
הרפתאות אליס בארץ הפלאות
מאת לואיס קרול
סיכום וביקורת קריאה
ספרות יפה
הספריה החדשה הוצאת הקיבוץ המאוחד
רב מכר




 הספר הרפתקאות אליס בארץ הפלאות
אליס הקטנה ישבה עם אחותה על שפת הנחל כשלפתע הופיע ארנבון לבן שלף שעון התבונן בו ואץ לדרכו. אליס רדפה אחרי הארנבון. 

הארנבון זינק לתוך מחילה באדמה, ואליס זינקה בעקבותיו. הנפילה לעומק האדמה היתה ממושכת, וארכה פרק זמן רב, עד שאליס מהרהרת שאולי היא נופלת דרך חור בכדור הארץ, אל הצד השני של הכדור. 

לבסוף היא נוחתת על ערמת זרדים ועוד מספיקה להבחין בארנבון הלבן הנחפז לדרכו ואומר: "אוי לאוזניי ואוי לשפמיי, כבר כל כך מאוחר."



החדר אליו מגיעה אליס הוא מסדרון שלאורכו דלתות רבות, אבל אף מפתח לא מתאים לאף דלת. לבסוף הוא מוצאת דלת זעירה בגודל כ 30 ס''מ, שנפתחת במפתח זהב זעיר. 

מבעד לדלת נשקף גן קסום ויפהפה. אליס לוגמת משיקוי שמצאה על השולחן. על השיקוי מופיעה תווית – שתה אותי. הלגימה מהשיקוי מכווצת את גופה ומקטינה אותה. עכשיו אליס בגובה של כ 50 ס''מ והיא חושבת שאולי עכשיו תהיה מסוגלת לעבור בדלת הזעירה. 

אלא שאז מסתבר שהדלת נותרה נעולה, ואילו המפתח על השולחן. 

אליס הקטנה לא מגיעה אל השולחן אדיר המימדים. היא מתפתה לאכול עוגה שכתוב עליה – אכול אותי. התוצאה?  גופה של אליס תופח וגדל הרבה מעבר למימדים הרגילים. ועכשיו היא ענקית בגובה 3 מטרים. 

אליס הנואשת מזילה דמעות, ואינה יודעת שבעוד זמן קצר שוב תתכווץ, הפעם לגובה 60 ס''מ וכמעט תטבע בבריכת הדמעות שהותירה אליס הענקית.


היא פוגשת בזחל היושב על פטריה ומעשן נרגילה להנאתו. הזחל מגלה לאליס שאכילה מצד אחד של הפטריה תגדיל אותה, ואילו אכילה מהצד השני של הפטריה תקטין אותה, ואליס ברוב תושייתה נוטלת בשתי ידיה שני נתחים משני צידי הפטריה. 

היא מצטרפת למסיבת תה מטורפת ומוזרה עם כובען מטורף ארנביב ונמנמן, התקועים בזמן. "אחר כך התחילה לכרסם את הפטריה, עד שירדה לגובה של שלושים ס''מ, ועברה בפרוזדור הקטן: ואז סוף סוף מצאה עצמה בגן היפהפה, בין ערוגות הפרחים הזוהרות והמזרקות הקרירות." 

מסתבר שהגן המרהיב בשליטת חפיסת קלפים, שבראשה עומדת מלכה מטורפת המצווה ללא הרף לערוף את ראשי נתיניה, עד שהמלכה קוראת לערוף את ראשה של אליס. 

אליס שבינתיים הגביהה את קומתה אינה חוששת. "מי מתרגש מכם? הרי אתם לא יותר מחפיסת קלפים!" כהרף עין היא מוצאת את עצמה שוב על שפת הנחל עם אחותה. מתברר שההרפתקאות לא היו אלא חלום. 

צריך לומר שבגרסאות אחרות של הספר הסיפור מתורגם לעברית בתור עליסה בארץ הפלאות, אלא שעליסה היא תרגום ובמקור שמה של מי שמהווה את המוזה לספר זה הוא Alice.


אליס בארץ הפלאות הוא סיפור משעשע עתיר דמיון, ועתיר במשחקי מילים. הספר מלווה באיורים נעימים, ובחלקו השני אף בצילומים של אליס האמיתית בגילאים שונים. 

במקור הספר אליס בארץ הפלאות נכתב לילדים, אך די מהר הפך לקלאסיקה למבוגרים. 

החלק השני של ספר זה הוא אחרית דבר, דיון וביאור בהיקף של 64 עמודים אודות הספר, מחברו, והרקע לסיפור. בסקירה זו נחשף הסיפור שמאחורי הקלעים, מקורות ההשפעה ומקורות ההשראה. 

כאשר לואיס קרול סיפר לראשונה את הסיפור בעל פה הוא היה בן 30, ואליס האמיתית היתה ילדה בת 10. אליסה האמיתית – זו שהיוותה מקור השראה לספר – הוזמנה בשנת 1932 ( כאשר מלאו לה 80 ) לקבל תואר דוקטור כבוד מהאוניברסיטה.

הסקירה נכתבה על ידי
יוסי נפקר
Yossi Nafkar

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

אליס בארץ הפלאות/ לואיס קרול, לקריאה באינטרנט

ג'מילה / צ'ינגיס אייטמטוב

נער קריאה / ברנהארד שלינק