אמן הסיפור הקצר / מאיה ערד

 הספר אמן הסיפור הקצר מאת מאיה ערד


אמן הסיפור הקצר הוא סיפורו של אדם טהר לב, סופר המוציא לאור ספרים קצרים בלבד. מעולם לא עלה בידו לפרסם רומן בהיקף מלא. בתחילת הקריירה שלו כשרונו הרב בתחום הסיפור הקצר, קוצר תשבחות, דברי הלל, הצלחה ותהילה.
סיפור קצר בשם משקית ת''ש שכתב בגיל 23,  זכה להצלחה גדולה, ואף נכנס לתוכנית הלימודים בבתי הספר. אך כאשר מתברר שאין הסופר עובר עם הזמן - כמצופה ממנו - לספרים רציניים יותר וכבדי משקל, מהר מאוד התשבחות הופכות לקיתונות של ביקורת ארסית. "הסיפור הקצר נחשב למגרש האימונים. המשחק המקדים לדבר האמיתי." רבים מפצירים בו לכתוב רומן, לרבות המוציא לאור שלו.


נדמה שבמעשה הכתיבה, מחברת הספר אמן הסיפור הקצר נקטה בטכניקה מבריקה. (יש שיאמרו טכניקה נלוזה) הסופרת יצרה פלטפורמה שאיפשרה לה לקבץ את סיפוריה הקצרים וליצור רומן חדש בהיקף מלא, ולא קובץ סיפורים קצרים. ויש שיאמרו שאצל הסופרת הצטברו שלל סיפורים קצרים שנחו בחושך כאבן שאין לה הופכין, וכדי להצילם משממונם, הדביקה אותם לתוך סיפור מסגרת גדול יותר. הפרדוקס הוא שהסופרת בעצם מעשה זה,  מצילה את עצמה מלהיות אמנית הסיפור הקצר.


כך או כך, הספר שזור בסיפוריו הקצרים של אמן הסיפור הקצר, הלוא הוא אדם טהר לב, (חלקם דווקא לא רעים בכלל) וסיפורים קצרים שכתבו תלמידיו של הסופר, המשתלמים בסדנת כתיבה שמלמד הסופר. הסופר מזה זמן רב שלא הוציא לאור דבר חדש. לסיפורים קצרים אין ביקוש, והוא הרי אמן הסיפור הקצר. וכדי להתפרנס הוא נצרך להעביר סדנאות כתיבה.


ולא די בכך שאור כוכבו של אמן הסיפור הקצר הועם, אלא שחברתו היפה העשירה והמפונקת, נטשה אותו. הוא זוכר כיצד באחד הימים הודיעה לו שאף היא מעוניינת לפצוח בקריירה של כתיבה. הוא הניח לה לכתוב, אך התייחס לכל העניין בקלות ראש. הוא ידע שאין סיכוי שבעולם שמישהו יפרסם את הגיגיה חסרי הטעם של חברתו, גלית גולן. כאשר סיימה לכתוב כמחצית הרומן הודיעה לו שהיא נפרדת ממנו. למרבה הפליאה, ספרה של גלית גולן התקבל יפה מאוד, פורסם בהוצאת ספרים מכובדת, ואף הפך לרב מכר. הביקורות שיבחו והיללו.


האם לנצח יישאר בתודעת הציבור כאמן הסיפור הקצר, או שמא בסופו של דבר יעלה בידו לכתוב את הרומן הראשון שכה ייחל לכתוב.

תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

ג'מילה / צ'ינגיס אייטמטוב

אליס בארץ הפלאות/ לואיס קרול, לקריאה באינטרנט

נער קריאה / ברנהארד שלינק