אנשים טובים / ניר ברעם

ספר טוב
אנשים טובים רומן מאת ניר ברעם
סיכום וביקורת קריאה
הוצאת עם עובד
ספרות יפה


 הספר אנשים טובים מאת ניר ברעם
הספר אנשים טובים נפרש על פני 510 עמודים; תומס הייזלברג הוא איש מכירות שאפתן ובעל יכולות רטוריות מדהימות. כבר בתקופת לימודיו באוניברסיטה הוא רוקם תוכנית מתוחכמת שתביא אותו להישגים מפליגים. כשמלאו לו 23 הוא טס ללונדון, נושא נאום חוצב להבות ומצליח לשכנע את מנהל חברת מילטון, שהוא- תומס, האיש הנכון לנהל את הסניף של החברה בברלין. "את רוב חיי הקדשתי ללימוד האדם הגרמני. ולכן, אדוני, אם אתה רוצה לעשות עסקים בגרמניה, אני מציע שנשתף פעולה." כך תומס מונה למנהל שותף בחברת מילטון-ברלין. בשעה שחלומו של תומס קורם עור וגידים והוא מתחיל ליהנות מפירות ההצלחה, סביבו מתחילה לרחוש מהומה, כאשר בתי עסק יהודיים ובתי כנסת עולים בלהבות.


זוהי תקופה בה האינפלציה דוהרת בקצב מסחרר; אנשים נכנסים לסעוד ליבם במסעדה ועד לרגע בו מוגש להם החשבון, התפריט מתייקר בארבעים אחוזים. הכסף מאבד מערכו וצונח בצניחה חופשית מטה. זוהי תקופת שלטונו של הרייך בגרמניה, ותורת הגזע הארי מתפשטת בגרמניה כאש בשדה קוצים. ואילו תומס הייזלברג עושה עסקים בחברת מילטון. "תומס הייזלברג הוא בעצם אוסף של תכונות, מחוות, רעיונות ותחושות שליקט מכאן ומשם. אמן בנטילת דברים מאחרים והפיכתם לשלו."
הרומן אנשים טובים מורכב משני סיפורים המתרחשים במקומות שונים – במדינות שונות, אך בתקופה היסטורית מקבילה. ברלין הגרמנית, ולנינגרד הרוסית. אלכסנדרה וייסברג, נאלצת להעיד כנגד המשוררת נדיה פטרובנה, על מנת להציל את חייהם של הוריה. ברוסיה הסובייטית בה בכל יום נאסרים אזרחים הנחשדים בחוסר נאמנות לשילטון, זוהי תקופה שבה כל אזרח חושש מפני חברו פן ילשין עליו, וימסור אותו לידי השלטונות. כל אמירה או התבטאות שהיו בהן צל של התנגדות לשלטון, היוו עילה לסוכני המפלגה לקחת את האזרח לחקירה.
ובתוך כל זאת, היהודים החיים תחת אימה הן בגרמניה והן ברוסיה.


מפגש מעניין הנוצר בין שני גיבורי הספר, תומס הייזלברג הגרמני ואלכסנדרה וייסברג הרוסיה, מאפשר הזדמנות חדשה ונסיון מעניין לשנות במשהו את מהלך ההיסטוריה. הספר אנשים טובים כתוב בלשון מליצית, ספרותית. ניר ברעם עושה שימוש רב באמצעים אומנותיים ספרותיים כגון אליטרציה וחריזה פנימית.

תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

ג'מילה / צ'ינגיס אייטמטוב

אליס בארץ הפלאות/ לואיס קרול, לקריאה באינטרנט

נער קריאה / ברנהארד שלינק