פֶרמֶן / סם סוואג'

ספר טוב
הספר פרמן מאת סם סוואג'
סיכום וביקורת קריאה
רב מכר

 פרמן מאת סם סוואג
הפרק הראשון של הספר מתאר את מאמצי המחבר למצוא את שורת הפתיחה המושלמת לספר הראשון שיכתוב. הוא מעוניין בשורת פתיחה שנונה שתקפל בתוכה פרקים שלמים לא כתובים – כתובים. הוא מגלגל בראשו מספר שורות ואפשרויות פתיחה מוצלחות שבאף אחת מהן בסופו של דבר אינו משתמש. "יש סופרים שלא מצליחים להתעלות על הרומן הראשון שלהם, אני לא הצלחתי להתעלות על המשפט הראשון שלי."

פרמן הוא רומן מפתיע המסופר מנקודת מבטו של עכברוש הנולד יחד עם שנים עשר אחים במרתף של חנות ספרים בקורנהיל – ספרי פמברוק. אמו בוחרת בספר עב כרס של ג'יימס ג'וייס קורעת מדפיו הפנימיים ומכשירה אותו ללידה. כבר בעודו גור קטן פרמן לועס וגורס דפי ספרים כמו מסטיק, גם אחיו עושים זאת. אלא שההבדל ביניהם הוא שפרמן – עכברוש אינטיליגנטי במיוחד - יודע מה הוא גורס. מהר מאוד הוא הופך לעכברוש משכיל, הוא קורא את אוליבר טוויסט, האקלברי פין, טגסבי הגדול, נפשות מתות, מידלמארץ', אליס בארץ הפלאות, אבות ובנים, ענבי זעם, ועוד. פרמן נוהג להתיישב על גוף תאורה בתקרת החנות ולהתבונן מטה בשולחן גדול וכסא עליו כרית אדומה – זהו מקום מושבו של נורמן שיין, בעל חנות הספרים. בשעה שנורמן קורא בעיתון הבוסטון גלוב, פרמן מלמעלה - בעיניו חדות הראייה - קורא יחד איתו.


פרמן חולם מדמיין ויוצא למסעות בחלומותיו. הוא מזדהה עם עולמם של בני האדם הרבה יותר מאשר עם עולמם של בני מינו. הוא מפתח יחס מיוחד כלפי בעל חנות הספרים ומרגיש צורך עז לשתף אותו בדעותיו המלומדות. בחלומו הוא הופך להיות עוזרו של בעל החנות. עד שבאחד הימים זה מבחין בו. זמן קצר לאחר מכן סופג פרמן אכזבה קשה מבעל החנות.

לקריאת תקצירים נוספים גלול מטה לתחתית דף זה

תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

אליס בארץ הפלאות/ לואיס קרול, לקריאה באינטרנט

ג'מילה / צ'ינגיס אייטמטוב

נער קריאה / ברנהארד שלינק