פתאום דפיקה בדלת / אתגר קרת

ספר טוב הספר פתאום דפיקה בדלת
מאת אתגר קרת
סיכום וביקורת קריאה
רב מכר

 ספר פתאום דפיקה בדלת
הספר פתאום דפיקה בדלת נפרש על פני 179 עמודים המכילים 38 סיפורים קצרים, חלקם קצרים למדי, כמו הסיפורים מנצח וטחור המסתיימים תוך עמוד וחצי. 

הסיפור הארוך ביותר בספר "פתאום דפיקה בדלת" הוא מסיבת הפתעה המשתרע לאורך שבעה עשר עמודים שלמים. 

יש משהו משחרר בקריאת קובץ סיפורים קצרים, ואף על פי שהספר מומלץ לקריאה לכל הקוראים, הרי שהוא מומלץ בעיקר לקוראים חדשים, או קוראים שזמן רב לא קראו. 

יש תחושת הקלה בקריאת סיפורים קצרים, שאינה מחייבת כמו בקריאת רומן בהיקף מלא. שלא כמו בפרקים מתוך ספר ברומן מלא, כאן כל סיפור קצר עומד בפני עצמו, ואינו תלוי בשאר הסיפורים.

 קובץ הסיפורים  "פתאום דפיקה בדלת" נקרא על שם הסיפור הקצר הראשון בספר, שבאופן מפתיע אף הוא נקרא, ניחשתם? פתאום דפיקה בדלת. זהו סיפור אודות סופר המופתע על ידי אדם המתפרץ לביתו, מצמיד אקדח לרקתו, ותובע ממנו שיספר לו סיפור, ופתאום דפיקה בדלת, נכנס סוקר, שלמרבה הפליאה אף הוא מכוון אקדח לעבר הסופר, ודורש תשובות לסקר שהוא עורך.


לדעתי הסיפור הטוב ביותר בספר הוא לילנד – מה קורה כשהשקרים שאנו ממציאים קורמים עור וגידים והופכים ליצורים חיים ואמיתיים, ובאים להתעמת איתנו? זה בדיוק מה שקורה לרובי. 

השקר הראשון שלו כילד התרחש כאשר אמו נתנה בידו כסף ושלחה אותו לקנות לה סיגריות. הילד קונה לעצמו גלידה, ומשקר שילד ג'ינג'י אימתני תקף אותו וגזל את הכסף. 

השקרים הטרגיים של רובי ברבות השנים קמים לתחייה, לרבות הילד הג'ינג'י שתוקף ומכה את רובי, ממש כפי שסיפר בשקר לאימו. רובי למד את הלקח שלו. וזה לא שהוא הפסיק לשקר, אלא שעכשיו הוא ממציא שקרים מסוג אחר.


עלילת הסיפור הקצר "בוקר בריאות" עוסקת במירון - אדם בודד הנוהג לשבת לבדו בבתי קפה, עד שבטעות מישהו חושב אותו למישהו אחר, מאז הוא משוחח עם אנשים שקבעו בבית הקפה עם מישהו שמעולם לא ראו, וטועים לחשוב שזה הוא. מירון מצידו, ממהר לסמן לכל מי שנראה כמחפש מישהו, ומנהל איתו שיחות נוקבות, כשהוא משחק את התפקיד עד הסוף.


הקובץ "פתאום דפיקה בדלת" מחזיק בפנים סיפורים מוזרים, הזויים ומפתיעים, אך חלקם סתמיים כמו סיפור "הילד המנומס." בסיפור הקצר "כתיבה יוצרת" עולים רעיונות שונים לסיפורים קצרים: "הסיפור השלישי שלה דווקא התחיל מצחיק. הוא היה על אישה בהריון שיולדת חתול. הגיבור של הסיפור הוא הבעל שחושב שהחתול לא ממנו."


נכתב על ידי
יוסי נפקר

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

ג'מילה / צ'ינגיס אייטמטוב

אליס בארץ הפלאות/ לואיס קרול, לקריאה באינטרנט

נער קריאה / ברנהארד שלינק