המשחק האהוב / לאונרד כהן

ספר טוב
הספר המשחק האהוב
רומן מאת ליאונרד כהן
סיכום וביקורת קריאה
ספרות יפה


 המשחק האהוב מאת לאונרד כהן
לאונרד כהן הופיע בישראל באצטדיון רמת גן ב 24 בספטמבר 2009. ייתכן מאוד שעיתוי הוצאת הספר בעברית אינה מקרית, ובאה כהקדמה לבואו. ספר זה שיצא לאור לראשונה בעברית באוגוסט 2009, למעשה כבר נכתב לפני שנים רבות ופורסם באנגלית ב 1963, כאשר לאונרד כהן עוד היה בראשית הקריירה המוזיקלית שלו. ניתן להבחין מבין השורות בניצנים של כתיבה פיוטית המרמזת על שיריו העתידיים של המחבר. לאונרד כהן כותב ספרות ממש כפי שהוא כותב שירה. בעת קריאת השורות מהספר אפשר לטעות ולחשוב שאנו קוראים טקסט גנוז של אחד משיריו המשובחים: "ילדים מראים צלקות כמו מדליות, לאוהבים הן סודות גלויים".


לורנס בריוורמן – גיבור הספר – הוא בחור יהודי שגדל וחי במונטריאול, ומתעניין בהפנוזה. הוא קורא בשקיקה בחוברת "היפנוזה בשבילך" וחולם על תהילה ועושר. הוא מספר אודות ילדותו ומערכת היחסים המורכבת עם סבתו בני משפחתו ועם אביו. אביו של לורנס היה רופא לב, והחזיק אקדח 38 מ''מ ענקי. למצער נפטר בטרם עת והונח בארון עץ גדול. ללורנס מספר אהובות וכל אחת מיוחדת בדרכה, "לליסה היה שיער קליאופטרה שחור וחלק שריקד בגלים על כתפיה כאשר רצה או קיפצה" אכן, עוד משפט שנשמע לקוח מאחד השירים של כהן. ליסה היא חברת ילדות של לורנס, אלא שהתפתחותה המוקדמת מפרידה ביניהם, ואין היא מוצאת יותר עניין בילד נמוך הקומה. היא כבר חשה עצמה נערה ומתחילה לצאת עם נערים בוגרים יותר. קומתו הנמוכה של בריוורמן, באופן יחסי לזו של ליסה, מטרידה את מנוחתו, והוא תר אחר תחבולות כדי להגביה את קומתו.


הת'ר בת העשרים, פוקדת את חיי האהבה של גיבורנו לפרק זמן קצר ביותר. היא שרה יודל ומנסה כוחה בנגינת יוקלילי. תהיה זו הפעם הראשונה בה לורנס ינסה כוחו בהפנוזה. הוא מנסה עליה את הידע שצבר בנושא ולהפתעתו הדבר עולה בידו בהצלחה, וכך הוא כובש אותה. לא אמצעי כל כך אתי לכבוש נערה, אבל פועל. בנערותו הוא מכיר את תמרה בעלת הירכיים הגדולות, שלמדה איתו בתיכון. אהובותיו תמיד באות ונעלמות, ותמיד ייצריות ומלאות תשוקה. הוא מנהל שיחות ארוכות עם ידידו קראנץ. שיחות מוזרות אודות שיטות העינויים של הנאצים ושל היפנים, ושיטות התאבדות בטביעה. הם יוצאים יחד לחפש נערות נאות ומסתבכים בתגרה אלימה עם חבורת נערים צרפתים. המשחק האהוב אינו ספר קליל המתאים לכולם. זהו כותר הדורש תשומת לב רגישות וריכוז. מומלץ בעיקר לחובבי שיריו של הזמר האגדי.

תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

נער קריאה / ברנהארד שלינק

אליס בארץ הפלאות/ לואיס קרול, לקריאה באינטרנט

ג'מילה / צ'ינגיס אייטמטוב