סיפורים ספרים והוצאה לאור

הסופר יורם קניוק שספרו תש''ח צעד במקום הראשון ברשימות רבי המכר, בא לשבוע הספר 2010 לחתום על ספריו. עד עכשיו התיאור הזה נשמע טוב ויפה, ומניח את הדעת, סופר מצליח אשר בא לחתום בשבוע הספר על ספרו המצליח. אלא שקניוק אמר בכעס למצלמות הטלוויזיה, שהנה הוא חתם היום על כ 60 ספרים, ומה יוצא לו מזה? אולי הוא מרוויח 60 שקלים. קניוק התרגז וכעס, והמראה לצופה מבחוץ נראה מעט סוריאליסטי. סופר שמשתף פעולה עם המערכת, מגיע לחתום על ספריו בשבוע הספר, ספרו הוא רב מכר, והוא מגדף את הוצאת הספרים אשר עושקת אותו.


בימים כאלה שסופר מרוויח אולי שקל אחד מכל עותק שספרו מוכר, אולי שווה לשקול דרך אחרת להוציא לאור ספרים. הוצאה לאור אינה עניין זול, מעבר להוצאות של עריכת הספר, ישנן הוצאות פיזיות של ייצור הספר עצמו, הדפסתו, הוצאות תובלה למחסני הוצאות הספרים, ומשם הפצת הספרים אל חנויות הספרים - אל חנויות סטימצקי ספרים, ואל חנויות רשת צומת ספרים, ואל חנויות ספרים פרטיות אחרות. הוצאת הספרים צריכה להרוויח, חנות הספרים צריכה להרוויח. ואם נוסיף לעניין את המבצעים (שמטרתם בסך הכול טובה, לגרום ליותר אנשים לרכוש ספרים, ולקרוא ספרים) הרי שלסופר עצמו לא נותר הרבה. וכפי שקצף ורגז יורם קניוק, כניראה שמה שנותר לסופר הוא משהו בסביבות השקל לספר.


מהי הדרך האלטרנטיבית להוצאת ספרים? הטכנולוגיה מתחת לאפנו, האינטרנט כיום כל כך נפוץ, כך שכמעט בכל משפחה בישראל קיים חיבור לאינטרנט, ולרוב ביותר ממחשב אחד. אם המצב של הסופרים כה חמור, אני מציע שיפרסמו את ספריהם באינטרנט. לפחות שציבור הקוראים אף הוא ייצא נשכר מזה. בלאו הכי כל אחד מאיתנו מבלה שעות ארוכות בגלישה באינטרנט, מדוע שהגלישה לא תכלול בתוכה גם חווייה של קריאת ספרים? לא חייבים לקרוא את הספר כולו בבת אחת, אפשר מספר עמודים ביום. מעבר לכך, יותר ויותר אנשים מחזיקים כיום מחשב נייד, לפטופ, מה שמאפשר לקרוא את הספרים באינטרנט בעת נסיעה באוטובוס, או תוך כדי לגימת קפה הפוך בבית הקפה.


פרסום ספר באינטרנט אינו עולה דבר, ניתן להעלות אותו למשל בבלוגר, וההוצאות של הסופר בכסף יהיו אפס הוצאות. תשאלו, בכל זאת הסופר צריך להרוויח משהו, איך הוא יכול לתת את ספרו בחינם? התשובה היא שההכנסות יגיעו מפרסומות באתר או בבלוג. הרי בסה''כ הוא צריך להרוויח שקל אחד לקורא, על מנת להשוות את התנאים הנוכחיים.


מודל עסקי נוסף שיכול לשקול הסופר, ויש לי הרגשה שהסופר הידוע הראשון שיעשה זאת, יזכה להצלחה מסחרית גדולה עם ספרו, הוא להעלות את הספר כולו בפורמט PDF ולמכור אותו דרך האינטרנט בסכום נמוך של 10 שקלים למשל. כל עשרת השקלים יגיעו לכיסו של הסופר, בלי מתווכים בדרך, זה 1000 אחוז יותר ממה שהוא מרוויח כיום.

תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

אליס בארץ הפלאות/ לואיס קרול, לקריאה באינטרנט

ג'מילה / צ'ינגיס אייטמטוב

נער קריאה / ברנהארד שלינק