עושים היסטוריה / סטיבן פריי

הספר עושים היסטוריה מאת סטיבן פריי
סיכום קריאה, תקציר, ביקורת ספר
תוכן, רב מכר, ספרים מומלצים, ספוילרים

 עושים היסטוריה מאת סטיבן פריי
שוו בנפשכם אדם בן זמננו החוזר אחורה בזמן, מצויד בגלולות שגורמות לעקרות. ושוו בנפשכם שאותו אדם מטיל את הגלולות הללו, אל באר המים שממנה שתה אביו של אדולף היטלר. אדולף היטלר כלל לא היה נולד. מה יהיו ההשלכות של הדבר? כיצד ייראה העולם כיום? סטיבן פריי עוסק בדיוק בעניין הזה בספרו עושים היסטוריה.


מייקל, סטודנט להיסטוריה באוניברסיטת קיימרידג' נעזב על ידי החברה שלו, סטודנטית לביוכימיה, שגם לוקחת איתה את מכונית הרנו קליאו שלו. בשעה שהוא מחפש את חברתו ברחבי האוניברסיטה הוא נתקל ברכב וכאקט נקמה כותב על מכסה המנוע בטיפקס נגנבתי על ידי כלבה מטורפת. פרופסור קשיש מתבונן בו בהנאה מהצד. אלא שאז דפי העבודה של הסטודנט, 400 עמודים של עבודת דוקטורנט, מתעופפים ברוח. הפרופסור הקשיש בא לעזרתו וכאשר הוא מציץ בדפי עבודת הגמר של מייקל הוא מתפעל מהנושא שבחר לו הסטודנט לעבודת המחקר שלו - השואה.
 פרופסור ליאו צוקרמן אובססיבי ביותר לגבי השואה. ומייקל מבין מכך שליאו הוא ניצול שואה. מאוחר יותר הוא מופתע לגלות את האמת המצמררת. אביו של ליאו היה חבר אס. אס. נאצי, העונה לשם דיטריך יוזף באואר. לקראת סוף המלחמה הבין באואר שהוא בסכנה ועלול לתת את הדין על מעשיו. בצעד דרמטי הוא נוטל את זהותו של יהודי אחד בשם צוקרמן. וכך אקסל באואר, בנו הקטן של דיטריך יוזף באואר, הפך לליאו צוקרמן.

 
שנים ארוכות ליאו הצעיר היה משוכנע שהוא יהודי, אולם אימו מגלה לו סוד מרעיש כאשר היא על ערש דווי.
פרופסור ליאו צוקרמן חש רגשי אשם עזים על המעשים שאביו עולל,והוא מתייסר על כך בכל יום. הפרופסור מקדיש את חייו לבניית מכונה המאפשרת לחזור אחורה בהיסטוריה, לקפוץ לנקודת זמן, ולראות על גבי מסך את המתרחש. הוא משתף את הסטודנט להיסטוריה בסוד המכונה שבנה.

מייקל מגלה במעבדה של חברתו ג'יין גלולה כתומה. מתוך בדיחות הדעת הוא פוער את פיו כאילו הוא מתכוון לבלוע את הגלולה. ג`יין כועסת עליו ומגלה לו מה יהיו התוצאות של בליעת הגלולה. אמנם מדובר בגלולה בשלבי ניסיון, אך מי שיבלע אותה יהיה עקר לצמיתות, ולעולם לא יוכל ללדת ילדים. במוחו של מייקל עולה רעיון מבריק, הוא מציע לפרופסור לחזור בזמן לתקופה בטרם נולד אדולף היטלר כדי להטיל לבאר המים שאביו של היטלר שתה ממנה, כמות נדיבה מהגלולות הכתומות. זה אמור לשנות את ההיסטוריה כולה, מכיוון שאדולף היטלר לא ייוולד, וכך יינצלו מיליוני אנשים ממוות. הפרופסור מצדד ברעיון ומתחיל לעבוד בקדחתנות על שכלול מכונת הזמן. הם אכן מאתרים את נקודת הזמן הרצויה כמה שנים לפני הולדת אדולף היטלר ומשגרים את עצמם.



בהמשך הספר עושים היסטוריה, מתבררת אמת מדהימה לא פחות. ב 1889 הגיעה אישה שהתלוננה בפני הרופא שלה שהיא לא נכנסת להריון, לאישה הזאת קראו קלרה היטלר. הרופא לא ידע כיצד לעזור לה, אבל הוא הבחין שיותר ויותר נשים מהצד של הרחוב הזה מגיעות ומתלוננות על כך שאינן נכנסות יותר להריון. לבסוף התגלה שהגורם לעקרות נמצא במים. כי האנשים שגרו בצדו השני של הרחוב ואשר שתו מים מבאר אחרת, לא סבלו מבעית הפוריות.


מכאן מתחולל תהליך מהיר שבו ההיסטוריה משנה את פניה. האם הצליחו פרופסור ליאו צוקרמן ומייקל להציל מיליוני אנשים? אט אט שלב אחרי שלב מייקל מגלה בתדהמה את ההיסטוריה החדשה שנוצרה. מהי המציאות ההיסטורית החדשה שנוצרה, ומדוע בכל זאת השפה הגרמנית הפכה לשפתם של כל מדינות אירופה? מייקל לומד להסתגל לעולם החדש והשונה אך לבסוף עולה במוחו רעיון מבריק....


תוכן הספר מעניין מאוד מרתק משעשע ושובה את לב הקורא. סטיבן פריי מתגלה בספר עושים היסטוריה כסופר אינטלקטואל עתיר דמיון. הקורא נותר פעור פה נוכח התגליות שהוא מגלה בכל רגע מחדש.

תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

אליס בארץ הפלאות/ לואיס קרול, לקריאה באינטרנט

ג'מילה / צ'ינגיס אייטמטוב

נער קריאה / ברנהארד שלינק