ממערב לירח / מיכל שלו

ספר טוב
הספר ממערב לירח
מאת מיכל שלו
סיכום וביקורת קריאה
רומן, זמורה-ביתן מוציאים לאור
רב מכר



 הספר ממערב לירח מאת מיכל שלו
יואב סער, פסנתרן מוכשר בן 33, ננטש בגיל שש על ידי אמו השבה למולדתה בנורווגיה. הנטישה מותירה בנפשו חלל גדול של כאב שקשה לסגור. יואב גם מגלה שזה לא קל להיות פסנתרן ישראלי בעולם שאינו תמיד אוהד את ארצו – סרובו הנחרץ לגנות את מדינת ישראל בשל מדיניותה, מסבה לו נזק, והוא מתבשר על סדרת ביטולים להופעותיו באירופה. יואב גדל בקיבוץ בבית הילדים, מופרד מהוריו שהתגוררו בחדר הקיבוץ, את כשרונו לנגינה בפסנתר הוא יורש מאימו אסטרי, הפסנתרנית שאף מדריכה אותו ומלמדת אותו את רזי הנגינה. זכרונות ילדותו של יואב סער עולים ומהבהבים בו כל הזמן.


הספר ממערב לירח, כבדרך אגב, מעורר את צמאונו של הקורא, להעמיק את ידיעותיו בתחום המוזיקה הקלאסית. כך יש אזכורים רבים ליצירות קלאסיות. "...וניגן את פנטזיה אימפרומפטי של שופן." "בתוכנית היו ארבע סונטות של בטהובן – פסטורלית, אפסיונטי, ולדשטיין וסערה."  ואזכורים ליוצרים קלאסיים כמו שוברט שופן שומאן בטהובן, באך, ויוואלדי, היידן והנדל.


ברומן ממערב לירח המחברת שוזרת סיפור בתוך סיפור, ולבסוף חושפת את הקשר ביניהם. היא לוקחת את הקורא אל מחוזות רחוקים בהיסטוריה, וחוזרת אל פריז בתקופת המהפכה הצרפתית. מי שקרא את ספריה הקודמים של מיכל שלו, יודע שהיא אוהבת עלילות נפתלות המשתרגות ומגיעות עד לנקודות רחוקות בזמן, נקודות המוכרות לנו מההיסטוריה האנושית. לוסיאן לודי ומלין מופיעים בתאטרון האופרה בפריז בתקופת המהפכה הצרפתית. לוסיאן מוזיקאי המפליא לנגן בכינור, ואילו לודי שחקנית מוכשרת. לוסיאן מחבר יצירה מוזיקלית עבור מלין, פנטזיה לכינור.


קשה להימנע מהמחשבה שבעבר סופרים נאלצו לכתת רגליהם ולנסוע לספריות בעולם, ולמדינות אחרות על מנת לבצע תחקירים מקיפים כהכנה לספרם, ואילו כיום ניתן להשיג את כל האינפורמציה הנחוצה בהקלדה פשוטה של כמה ביטויים בגוגל.


מיכל שלו כותבת בלשון צחה ונאה "הערמונים שוב פרחו, זהב השדות הקצורים הועם לברונזה, היערות כמו הפכו שחורים, עצי התפוח והאגס הצומחים פרא בצדי הדרכים שחו. " היא מלהטטת בין הסיפור העכשווי בן המאה ה- 21, לבין הסיפור שנמתח מהמאה ה- 18, תקופתם של לואי השישה עשר ומרי אנטואנט. תקופה בה מוציאים להורג אנשים הנחשדים כבוגדים במהפכה וגוזרים את דינם בלהב הגיליוטינה, בכיכר העיר. היא משכילה לבנות את הסיפור נדבך אחר נדבך ועל אף שהקשרים בעלילה די צפויים מראש, הרי שהם בנויים היטב, ומסבים הנאה וקורת רוח לקורא.


גלול מטה כדי לקרוא
תקצירים של ספרים נוספים

תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

נער קריאה / ברנהארד שלינק

אליס בארץ הפלאות/ לואיס קרול, לקריאה באינטרנט

ג'מילה / צ'ינגיס אייטמטוב