בדידותם של המספרים הראשוניים / פאולו ג'ורדנו

ספר טוב
הספר בדידותם של המספרים הראשוניים
מאת פאולו ג'ורדנו
סיכום וביקורת קריאה
ספרות יפה
הוצאת כתר
רב מכר
292 עמודים

 הספר בדידותם של המספרים הראשוניים
אליצ'ה היא עוף מוזר, ילדה המתאמצת להסתיר בכל מחיר את העובדה שהיא אינה אוכלת דבר, את חוסר העניין שלה בסקי שלג, ואת הפיפי שבורח לה ללא כל שליטה. 

אביה של אליצ'ה רוצה שביתו תלמד סקי, ולמרות שאין היא נלהבת להחליק בשלג, היא נענית לרצונו ולו רק לשמור על שקט ולרצות אותו. 

באחד הימים היא אובדת בשלג במזג אוויר ערפילי, וצונחת לתהום. אליצ'ה נפצעת ומום מוטל ברגלה. אליצ'ה הלא מקובלת בחברה זוכה להזדמנות חד פעמית להיות בחברתה של ויולה, הילדה המקובלת ביותר בכיתה. 

בגיל 15 אליצ'ה מחליטה לעשות קעקוע, ממשיכה בארוחות להימנע מאכילה ומסתירה את העובדה באחיזת עיניים.


למתיה אחות תאומה ששמה מיקלה – אוטיסטית שאינה מתקשרת עם הסביבה. מתיה לעומת זאת בעל מנת משכל גבוהה מהרגיל, עד שנדמה שנטלה ברחם את כל השכל עבור שניהם. 

אך מתיה הוא מסוג האנשים שמצליחים בלימודים במקום להצליח בחיים. מתיה ילד חכם ומחונן לא שש לקשור קשרים עם ילדים בני גילו. מתוך נימוס אמו של אחד הילדים בכיתה מזמינה את מתיה ואת אחותו מיקלה למסיבת יום ההולדת של בנה.

לאחר התלבטויות והתחבטויות מחליטים השניים ללכת למסיבה. בדרך מתיה מתחרט שהביא עמו את אחותו האוטיסטית. הוא מעלה בעיני רוחו את הבושות שהיא תעשה לו, ומחליט להשאיר אותה בדרך בפארק. 

כשהוא שב מהמסיבה הוא לא מוצא אותה. מיקלה נעלמה ומתיה נותר המום מתבונן בנהר שחצה את הפארק.


ויוליה, ילדה יפת תואר ומקובלת בכיתה. בהפסקות מתגודדות סביבה ילדות אשר מקשיבות בהערצה לכל מילה היוצאת מפיה. ויולה נוטלת את אליצ'ה תחת חסותה, היא לוקחת אותה עמה למדוד בגדים בחנויות, יושבת עמה לשתות קפה, מעשנת ומדיחה את אליצ'ה לעשן. 

ויולה מזמינה את מתיה למסיבת יום ההולדת שלה, ומנסה ליצור קשר רומנטי בין אליצ'ה לבין מתיה. וזוהי הזדמנות פז לקשור בין שני אנשים בודדים המחפשים מזור לנפשם.


בדידותם של המספרים הראשוניים הוא בראש ובראשונה ספר הנוגע ללב. הבדידות, חוסר הביטחון, והניכור מקננים לכל אורכו של הספר. גיבורי הספר הם גיבורים טרגיים שאינם זוכים לקורת רוח, שלא לדבר על אושר. 

הסופר פאולו ג'ורדנו מקלף את נפש האדם רבדים רבדים ומצליח בהינף יד לקרב בין הקורא לבין הדמויות בספר.

נכתב על ידי: 
יוסי נפקר

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

ג'מילה / צ'ינגיס אייטמטוב

אליס בארץ הפלאות/ לואיס קרול, לקריאה באינטרנט

נער קריאה / ברנהארד שלינק