הדבר היה ככה / מאיר שלו

ספרים מומלצים
הספר הדבר היה ככה
רומן מאת מאיר שלו
ביקורת; סיכום; תקציר קריאה
ספרות יפה
רב מכר
 הדבר היה ככה  מאת מאיר שלו הוא מקיץ משנתו ומגלה שעשר צפורני אצבעות רגליו משוחות בלק אדום. הוא צריך לצאת לחנוכת סליק ישן בנהלל ומגיע בסנדלים המציגים לראווה את הצפורניים האדומות. מטורף כמו הסבתא שלו, מלהגים האנשים מאחורי גבו.

טוניה, סבתו של המחבר, עלתה לארץ ישראל מאוקראינה בעליה השלישית והיתה מראשוני נהלל. העלילה מתרחשת בפלסטינה, עוד לפני קום המדינה. סבתא טוניה מקבלת במתנה סוויפר (שואב אבק) שמגיע במשלוח מיוחד מאמריקה. לטוניה חמישה ילדים, ביניהן בתיה, אמו של המחבר.


בכל מה שקשור לניקיון הבית טוניה היא פדנטית חסרת תקנה. האורחים נאלצים לשבת במרפסת ולא מורשים להיכנס פנימה פן יכניסו הביתה בוץ או אבק, הרהיטים נעטפים בתכריכי סדינים, וקירות הבית נרחצים בסבון ובמים. סבתא טוניה הפליאה להכין עוגות שזיפים וריבות שזיפים, ולגבן גבינות ותמיד כשסיפרה סיפור כלשהו פתחה בביטוי: "הדבר היה ככה."


בשנת 1928 או 1929 אירע הדבר, והדבר היה ככה:
סבא אהרון קיבל מכתב מאחיו הגדול מאמריקה, ובו צרור דולרים. אהרון סרב לקבל את הכסף, והחזיר את המעטפה לשולח. אך המעטפות עם הדולרים המשיכו להגיע מאמריקה, ואהרון המשיך להשיב אותן לשולח. עד שבאחד הימים האח מאמריקה החליט לעשות מעשה. הוא שלח ארגז עץ גדול שבתוכו נח ארוז קשור ועטוף היטב, סוויפר – שואב אבק אמריקאי גדול וכבד, שאותו לא יוכל אחיו להשיב.
("היה לו לסוויפר של סבתא טוניה מכל גדול ונוצץ, עצום כמו חבית.")
סבתא טוניה השתמשה בסוויפר פעם אחת בלבד. מדוע זעמה על הסוויפר ומדוע כלאה אותו באמבטיה?


המחבר, נכדה של סבתא טוניה, מפציר בה להציץ ולו לרגע אחד בסוויפר אך תחינותיו נתקלות בחומה בצורה של סרוב כבד. הסוויפר רבץ בודד באמבטיה הנעולה ("כשאמרה לי אמי שמעבר לדלת הנעולה של האמבטיה מסתתר שואב אבק מאמריקה, נדהמתי")


הספר הדבר היה ככה, מלווה בתמונות ישנות בשחור לבן של סבתא טוניה ובתה בתיה, אמו של המחבר (אתם מוזמנים למצוא את הדימיון ביניהם), תצלום משנות ה- 50 של הדוד מנחם והסוס וייט, ושלל תצלומים של משפחת המחבר. פרט לתצלומים החושפים את בני המשפחה, נחשפים בפנינו טיפין טיפין שלל עובדות השופכות אור חדש על הוריו של הסופר: יצחק שלו, אביו של המחבר, מתברר שבשעתו התגורר בחדר ששכר בביתה של הצ'לנית תלמה ילין, והוריו היו מיודדים עם הסופר דוד שחר.

הסקירה נכתבה על ידי
יוסי נפקר

Yossi Nafkar

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

אליס בארץ הפלאות/ לואיס קרול, לקריאה באינטרנט

ג'מילה / צ'ינגיס אייטמטוב

נער קריאה / ברנהארד שלינק