זיכרונות אחרי מותי / יאיר לפיד

סיפורו של יוסף (טומי) לפיד
ספרים מומלצים
הספר זיכרונות אחרי מותי
מאת יאיר לפיד
ביקורת; סיכום; תקציר קריאה

רב מכר

"הייתי שנוא אבל פופולארי להדהים" כותב טומי לפיד לאחר מותו. הכותרת מעוררת הסקרנות, "זיכרונות אחרי מותי" היא גם אסימורון. הכיצד יכול אדם לכתוב את זיכרונותיו לאחר מותו?
ב 62 פרקים ו 414 עמודים נחשף סיפור חייו של טומי למפל, לימים טומי לפיד. את "זכרונות אחרי מותי" כתב יאיר לפיד, בנו של טומי לפיד, בקולו של אביו. יאיר נכנס לדמותו וזהותו של אביו וכותב מהמקום הזה. או שמא, טומי לפיד כותב אחרי מותו דרך בנו יאיר לפיד.
כבר בעמודים הראשונים של הספר הקורא נותר נפעם ופעור פה לנוכח הישגיו המרשימים של הגיבור. הוא הקים את עיתון הנשים הראשון במדינה, ניהל תחנת טלוויזיה, סעד עם ברק אובמה, פגש את עראפת וסרקוזי, אבל גם צעד בלווייתו של ווינסטון צ'רצ'יל, וטייל בחברת בן גוריון. לואי ארמסטרונג ניגן לכבודו, והוא הגיש פרס בטקס אוסקר לצידו של ג'ק ניקולסון. הוא היה חשמלאי רכב, עיתונאי משפטן איש עסקים ופוליטיקה, כתב ספרים ומאמרים, וזה רק חלק קטן ממה שעשה, וכל זה בתקופת חיים אחת.


בגיל שתים עשרה התחולל בחייו אירוע שבין לילה אילץ אותו להפוך למבוגר. אירוע שלימד אותו עד כמה יכולה להיות המציאות שברירית. הוא מגולל את סיפור חייו, ילדותו בנובי סאד, ולאחר מכן בבודפשט, מספר על אביו ועל אמו שבתושייתה ונחישותה הצילה את חייו מידי הנאצים. הוא מספר על הדרך המיוחדת בה התחיל לעבוד בתחום העיתונות וכיצד הפך ליד ימינו של עזריאל קרליבך, עורך מעריב. קרליבך נפטר בגיל 48, ולפיד חושף (לראשונה?) את נסיבות מותו השערוריתיות של קרליבך, אשר בשעתו הוסתרו מהציבור.


הקורא מגלה את טומי לפיד הצעיר, החווה פרשיות אהבהבים והרפתקאות רומנטיות. אבל גם פרשיות רציניות יותר - פרשת קסטנר שבאותם ימים קרעה את המדינה לשניים.מה הקשר של טומי לפיד לראול ולנברג? ואיך החמיץ קריירה של סדרן מוניות? מהי העצה הטובה שהשיא לו השחקן דני קיי, שבזכותה זכה טומי בידה של שולמית?


הסיפור של טומי לפיד הוא סיפור חיים המהווה דוגמה והשראה לכל מי שרוצה להשיג משהו בחייו. ילד יתום, ניצול שואה שהעפיל לארץ כשרק מכנסיו לגופו. ילד שהגשים את שאיפותיו מעבר לכל החלומות. נדמה שזכרונות אחרי מותי, הוא המתנה היפה ביותר שהיה יכול להגיש יאיר לפיד לאביו לאחר מותו.

גלול מטה כדי לקרוא תקצירים  נוספים

תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

ג'מילה / צ'ינגיס אייטמטוב

אליס בארץ הפלאות/ לואיס קרול, לקריאה באינטרנט

נער קריאה / ברנהארד שלינק