ג'מילה / צ'ינגיס אייטמטוב


ספר טוב
הספר ג'מילה מאת צ'ינגיס אייטמטוב סיכום קריאה
תקציר וביקורת, ספרות יפה, ספרים מומלצים


הימים הם ימי מלחמת העולם השנייה, וסיפור העלילה מתרחש בכפר קטן, קורקוראו בקולחוז. הכפר מתרוקן מגברים, מכיוון שרובם מגויסים למלחמה נגד גרמניה. מי שנותר בכפר הם זקנים ילדים נערים ונשים. בלעדי הגברים, אלה נאלצים לעמול קשה לפרנסתם. 

במרכז הסיפור שתי משפחות המתגוררות בסמיכות ומכוח הגורל נקשרים ביניהן קשרי משפחה. בעלה של השכנה ג'מילה, מת. על פי מנהג שבטי קדום, שנקרא האדאת, אסור להניח לאלמנה להישאר לבדה, ולכן משיאים את הבן השכן לאלמנה. וכך נוצר קשר משפחתי בין שתי החצרות אשר מתנהלות כבית אחד.

ג'מילה היא בחורה צעירה יפה תזזיתית אנרגטית ומלאת חיים. חמותה חוששת פן תתפתה לגברים זרים. מכיוון שבכפר היו נשים רבות ומעט גברים, האחרונים ניצלו את יתרונם היחסי ופיתו את הנשים, שקרוב לשלוש שנים לא ראו את בעליהן. 


אך ג'מילה היפה שומרת את עצמה מפני הגברים. באחד הימים מגיע לכפר, דניאר, לוחם שתקן ומסוגר, שנפגע ברגלו. הנערים נוטים ללעוג לו ואף ג'מילה עצמה מלגלגת עליו. אך באחד הימים באורח מפתיע מתחולל שינוי קיצוני ביחסה של ג'מילה כלפי דניאר, וזאת בזכות כשרון נדיר ומרגש שנושא בחובו הלוחם הצעיר.

עד לאן המשיכה הזאת תגיע והאם האהבה הגדולה הזאת תמומש בתוך החברה הפוריטנית של החברה הקירגיזית בימי מלחמת העולם השנייה? הסיפור כולו מסופר מנקודת ראותו של נער בן חמש עשרה, שאף הוא נלכד בקסמה של ג'מילה ומתאהב בה.


צ'ינגיס אייטמטוב הסופר הקירגיזי (קירגיזיה כיום קירגיסטן) הוא גם מחבר הספר המצוין והיום איננו כלה. ג'מילה הוא ספר קצר אבל יפה להפליא. הספר כולו כולל סך הכל מאה ושתיים עמודים, כאשר שמונת העמודים האחרונים הם אחרית דבר מאת נתך זך. הסיפור מסופר ברצף אחד ואינו מחולק לפרקים.


הסקירה נכתבה על ידי
יוסי נפקר


Yossi Nafkar

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

אליס בארץ הפלאות/ לואיס קרול, לקריאה באינטרנט

נער קריאה / ברנהארד שלינק