נער קריאה / ברנהארד שלינק

ספר טוב
הספר נער קריאה
רומן מאת ברנהארד שלינק
סיכום וביקורת קריאה
רב מכר עולמי


 הרומן נער קריאה סיפור המעשה מתרחש בגרמניה, ומסופר בדיעבד, שנים רבות לאחר שאירע המקרה. מתוך זיכרונותיו של מי שהיה בשעתו היה הנער. הוא מקרין תמונות ממוחו על גבי מסך פנימי, ורואה הכל בבהירות.


אהרון, נער בן 15, חלה בצהבת ונעדר מבית הספר למשך תקופה ארוכה – מהסתיו עד האביב. בפעם הראשונה שהוא יוצא את ביתו הוא נשנק ומקיא את נשמתו. אישה אלמונית נחלצת לעזרתו, תומכת בו ומלווה אותו עד לסף ביתו.


לאחר שהנער מתאושש הוא מגיע לביתה של האישה ומדקלם מילות תודה שהכין מבעוד מועד. כאשר היא מתלבשת הוא לא יכול לגרוע ממנה עין, ובמשך כל השבוע לא חדל מלהרהר בה ולחשוב עליה. "מקץ שנים הבנתי שלא בגלל גזרתה לא יכולתי להסיר את עיני ממנה, כי אם בגלל צורת עמידתה ותנועותיה". הוא מתלבט ומתחבט בינו לבינו האם לפקוד שוב את ביתה ולפגוש בה. התשוקה לראות אותה שוב מתגברת והוא שב ומבקר את האישה – האנה שמיץ.


בין הנער בן ה 15 לבין האישה בת ה 36 נרקם רומן, והוא מתאהב בה מייד. ביקוריו הופכים תכופים יותר והוא מרבה להגיע לביתה. אהרון מסביר לבני משפחתו את איחוריו בשלל תירוצים שונים ומשונים. כששב ללימודיו בבית הספר הוא חומק מהשיעורים כדי לפגוש את האנה. "היא לימדה אותי לא לעשות זאת מתוך בושה, כי אם ביסודיות טבעית וכובשת....היא היתה כובשת אותי."


במהלך הספר אנו עדים להרהוריו ומחשבותיו של הנער. הוא משתאה לעובדה שתמיד חש נבוך בלוויית אמו, ועשה ככל שביכולתו כדי לא להיראות איתה בפומבי. מצד שני לא היה אכפת לו להיראות בלווית האנה, שבגילה יכולה היתה להיות אמו. האנה ביקשה שיקרא לה ספרים. אהרון קורא באוזניה את "מלחמה ושלום" ועוד ספרים אחרים. והאנה מאזינה בריכוז ובתשומת לב.


קשריו עם האנה העניקו לו את התכונה להיות נינוח בחברת בנות בית ספרו, תכונה זו סיפקה לו יתרון משמעותי על פני בנים אחרים שחששו מהבנות. 

באחד הימים האנה נעלמה מבלי להותיר עקבות. בפעם הבאה שייראה אותה, יחלפו 7 שנים, באולם בית משפט, כשהיא מואשמת בפשע שבוצע במחנה ריכוז.


מסתבר שהאישה שאהב בעברה הצטרפה לאס.אס. האנה הועמדה לדין יחד עם קבוצת נשים נוספות. היא סיפרה הכל בגילוי לב לבית המשפט ולא ניסתה להסתיר את העובדות, למעט עובדה אחת. 

עובדה זאת מקפלת בתוכה את סודה של האנה. אך אין זה סוד שבא לכסות על מעשה לא טוב שעשתה, אלא סוד שפוגע בה עצמה. הנשים האחרות שמנסות להציל את עורן, טופלות את האשמה כולה על האנה, וטוענות שהיא כתבה את הדיווח, וניסתה לטשטש את הפרטים. 

כאשר בית המשפט נותן הוראה למומחה לכתב יד לבדוק את כתב ידה של האנה לעומת כתב היד שבדיווח, האנה מודה מייד שהיא זו אשר כתבה את הדיווח. הודאתה הרת אסון עבורה.

מדוע האנה הודתה במעשה שלא עשתה?


הספר מהווה לקח ודוגמה מה עלול לקרות לאדם שכל חייו מתבייש במשהו שהוא לא יודע, ומשקיע מאמצים עילאיים כדי להסתירו. 

עד כמה אדם יכול להרחיק לכת ואיזה מחיר הוא מוכן לשלם, כדי שבושתו לא תצא לאור? אנה שילמה מחיר כבד אך מסתבר שלעולם לא מאוחר מדי.

התקציר נכתב על ידי
יוסי נפקר
Yossi Nafkar

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

אליס בארץ הפלאות/ לואיס קרול, לקריאה באינטרנט

ג'מילה / צ'ינגיס אייטמטוב