משחקו של המלאך / קרלוס רואיס סאפון

ספר טוב
משחקו של המלאך
רומן מאת קרלוס רואיס סאפון
סיכום וביקורת קריאה
כנרת-זמורה-ביתן מוציאים לאור
רב מכר




 הספר משחקו של המלאך
עלילת הספר משחקו של המלאך מתרחשת בברצלונה של שנות העשרים. דויד מרטין – בחור צעיר ודל אמצעים, שמאז ילדותו חלם להיות סופר, מקבל הזדמנות ראשונה. דון באסיליו מורגס – סגן עורך העיתון "קול התעשייה" מציע לו לכתוב סיפור בהמשכים לעיתון, וזאת עקב המלצה של דון פדרו וידאל, העיתונאי הבכיר ביותר במערכת. מרטין, רק בן 16, וכבר מתחיל לכתוב את הסיפור הראשון בימי חייו שייצא לאור: "לילה ירד על העיר. הרחובות הדיפו ריח של אבק שרפה כמו הבל פיה של קללה." הסיפור מסתרי ברצלונה מתפרסם פעם בשבוע בעמוד האחרון של העיתון, וזוכה להצלחה.


כבר בתור ילד עבד דויד מרטין במערכת העיתון כנער שליחויות ותמיד חלם לכתוב ולפרסם את יצירותיו. כילד הוא קרא ספרים בחשאי, למורת רוחו של אביו שהתנגד לבזבוז הזמן שבמעשה הקריאה, ולבזבוז החשמל, הנצרך לשם קריאת הספרים בלילות. אביו של מרטין רצה שבנו הקטן ייצא לעבוד ויביא פרנסה הביתה. הילד הקטן חסך את המטבעות הקטנות שקיבל לקניית ממתקים, וקנה לעצמו ספר מבלי שאביו יידע. הוא קרא את "תקוות גדולות" של צ'רלס דיקנס תשע פעמים ברציפות. באחד הימים דויד מקבל מעטפה חתומה בשעווה אדומה שעליה מוטבעת דמות של מלאך. המכתב מברך אותו על הצלחת הסיפור מסתרי ברצלונה, מביע את הערכתו לכשרונו של הסופר הצעיר, ומזמין אותו לבוא בחצות אל "היכל החלומות של ראבל."  כשהוא מגיע בחצות , להפתעתו מקבלת אותו בחורה מסעירה הנראית בדיוק כמו קלואה – גיבורת סיפורו. היה זה כאילו קרמה עור וגידים ויצאה מתוך החלומות, מתוך מילות הסיפורים, וסחפה אותו לעונג משכר.


שנה לאחר הצלחת הסיפור "מסתרי ברצלונה" מוצא את עצמו הסופר מפוטר ממערכת העיתון. הבשורה המרה נוחתת עליו כרעם ביום בהיר, אך מסתבר מהר מאוד, שכל זה היה לטובה. מכיוון שהוא מקבל הצעה מאוד אטרקטיבית לכתוב עבור הוצאת ספרים. בגיל 20 הוא מתחיל לכתוב תחת שם העט – איגנטיוס ב' סמסון – סדרת ספרים הנקראת "עיר הארורים." על פי החוזה עם הוצאת הספרים, הוא יגיש בכל חודש ספר חדש בסדרה, בהיקף של 200 עמודים. התמורה הכספית גבוהה מאוד, וזוהי הפעם הראשונה בה הוא חש שהוא באמת יכול להתפרנס ממעשה הכתיבה, ואף על פי שנאלץ לוותר על התהילה (החוזה מחייב כתיבה בשם עט בדוי), עדיין העסקה נראית מאוד משתלמת. הוא צורך כמויות אדירות של קפה וסיגריות, ועובד במרץ רב בלילות, עד שצונח מותש לפני עלות השחר.
במשחקו של המלאך משרטט קרלוס רואיס סאפון בכשרון רב את המסלול הפתלתל אל התהילה וההכרה, החלומות הגדולים, והטרגדיות הבלתי נמנעות.

תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

נער קריאה / ברנהארד שלינק

אליס בארץ הפלאות/ לואיס קרול, לקריאה באינטרנט

ג'מילה / צ'ינגיס אייטמטוב